6 enkla steg till mer motivation

LYSSNA PÅ PODDAVSNITTET

Idag kommer du få 6 enkla steg till motivation. Det kan ibland kännas som att motivation är väldigt abstrakt och svårt att ta på. Så därför kommer vi idag förtydliga vad motivation är och hur du motiverar dig själv. Du kommer även få 6 enkla steg till motivation så att du kan skapa högsta möjliga motivationen i ditt liv och åstadkomma vad du än vill. 

Hur man motiverar sig själv 

När det kommer till motivation finns det två olika brister på motivation. Först och främst är du kanske ute efter att få mer motivation till någon slags syssla. Behöver du motivera dig själv till att börja med någon ny vana som att gå till gymmet? Eller hålla dig motiverad till att fortsätta med din nuvarande gym rutin? Vill du vill ha mer motivation till skolan eller till jobbet? Du behöver få någonting gjort och vill därför ha motivation till att göra det. Det finns även en sorts brist på motivation som går lite mer på djupet. Bristen på riktning i livet. Du vet inte riktigt vad du vill göra i livet. Det känns som att man sitter fast, man kommer inte någonstans och det känns som att omständigheter inte förändras. 

Vad är motivation?

Så innan vi går in på metoderna, verktygen och 6 enkla steg till motivation, ska vi först se till att vi förstår vad som faktiskt menas med motivation.  Motivation har sitt ursprung i latin och består av två sammansatta ord. Den första delen, motiv, betyder anledningen. Och, den andra delen, -ation, kan liknas vid det engelska ordet action som på svenska betyder genomförande. Alltså betyder ordet motivation anledning till att genomföra. Så vad är din anledning till att genomföra eller agera? Är det att uppnå ett önskat mål eller är det att ta dig ifrån någonting negativt i din tillvaro?

De 6 stegen

  1. Vad är ditt mål?

Först och främst behöver du definiera vad det är som du ska genomföra. Vad är ditt mål?  Vad är det du vill uppnå? Är det någonting som du vill förbättra? Du behöver ett stort mål för hela ditt liv, en vision! Det finns två faktorer som får en att ta sig framåt. Att undvika smärta eller att uppnå njutning på något sätt. När det kommer till att uppnå de hösta nivåerna av motivation så handlar det om hur mycket smärta och njutning som du associerar med att uppnå eller att inte uppnå ditt mål.

Våga sätta höga mål för dig själv och var aldrig nöjd. När du är nöjd begränsar du dig själv till din tillvaro och det är ett enkelt recept till att bli medioker. När du känner dig nöjd så känner du att du inte behöver nå längre. Självklart ska du vara stolt över dina prestationer men du ska aldrig vara nöjd för då tar du dig inte framåt.

  1. Skaffa ett tydligt varför – varför ska du uppnå målet.

Det andra steget, när du har ett tydligt mål som du vill ta dig an, så behöver du skapa ett tydligt varför. Vi behöver nu fundera på vad anledningarna till att genomföra är. När du har tillräckligt starka anledningar och skäl till det du ska göra så kommer motivationen komma automatiskt. Du kommer känna dig mer upprymd och fylld av energi och när du är i en bra sinnesstämning så kommer du naturligt gå ut och göra jobbet. Lycka föder framgång inte tvärt om. 

När du ställer in dig själv i ett positivt mindset och en positiv emotionell bana så kommer du också få den energin som krävs för att ta dig framåt. Det är när du inte är lika glad eller passionerad i vad du ska göra som det krävs mer disciplin och energi.

4. Visualisera och affirmera

Nu när du är på god väg till att åstadkomma det som du vill åstadkomma så är det fjärde steget att se och tala precis som om ditt mål redan var uppnått.

Visualisera

Det första är att visualisera alltså skapa en tydlig målbild i ditt huvud av hur det hade sett ut när du uppnår dina mål. Visualisera dina målbild så tydlig och så ofta som du kan. Till exempel varje morgon och kväll innan du går upp eller går och lägger dig. Blanda in så många sinnen som du bara kan. Se målbilden i huvudet och känn känslorna som du kommer känna när du uppnår målet. Detta gör att om du upplever någon motgång påväg mot dina mål så kan du ta fram den här känslan och hålla dig på rätt bana mot åstadkommandet av dina mål.

Affirmera

Nummer två är affirmationer och detta är positiva kommandon eller fraser som du repeterar för dig själv. Affirmationer skall vara positiva, baserade på nuet och personliga. Affirmationer blandade med en känsla av övertygelse skapar ofta direkta personlighetsförändringar alltså förändrar sättet som du tänker och hur du beter dig. Vad du säger till dig själv på en daglig basis blir till din verklighet. Du måste bli den personen som du önskas vara på insidan innan du kan bli det på utsidan.

  1. Skapa en plan för hur du ska uppnå målet genom att sätta delmål

När du har förtydligat ditt mål och dina skäl till varför du ska uppnå dem så är det tredje steget att göra en plan. Bryt ner målet i delmål och ta små steg varje dag mot förverkligandet av dina mål.  Motivationen går upp väldigt mycket när man känner ”oh shit jag klarade det här målet” och man blir naturligt mer motiverad till att ta nästa. Om man har ett mål så är det lite som att gå upp för en trappa. Du kan inte kolla rakt upp i taket när du ska upp för trappan utan du måste fokusera på ett steg i taget. 

Du skapar en plan genom att du skriver ner i detalj vad du vill, när du vill ha det, varför du vill ha det och varifrån du startar. Skriv ner en lista av de hinder som du behöver överkomma, informationen som du kommer behöva och från vilka personer som du behöver hjälp. Vad är den viktigaste saken som du behöver göra, näst viktigaste, näst näst viktigaste osv.

  1. Belöna dig själv när du har uppnått ett delmål

Det femte steget till motivation är nog det roligaste steget förutom att faktiskt nå mål. Det är att fira dina framgångar varje gång du uppnått ett mål, litet som stort. Detta ger dig den har motivationen som vi pratade om tidigare ”oh shit jag klarade detta målet och nu vill jag ta nästa”  

Att fira dina framgångar kommer ge dig mer självförtroende till att anta nya och större utmaningar. Man måste förstå att resan är en del av målet. Skjut inte upp din lycka tills dess att du har uppnått målet. Min värsta rädsla är att komma till dödsbädden och inse att jag hela mitt liv skjutit upp min lycka till framtiden. Lycka finner vi här och nu och inte i någon framtida händelse.

  1. Utöva din disciplin och skapa vanor

Däremot kommer vi alla stöta på stunder då man behöver göra uppoffringar. Jag är ledsen att säga det men motivation kan ta dig långt och gör även det många gånger men det kommer också komma stunder då man behöver tänja på gränserna, ta sig utanför sin komfort zon och göra saker som inte känns bra för stunden. Då behöver man disciplinen till att genomföra det oavsett hur tufft det än känns. Detta tar oss tillbaka till att ha starka skäl och varför man ska uppnå målet. Vad ditt varför gör i den stunden är att du ser längre än motgången och tar dig igenom den.

Dina mål blir alltså större än dina motgångar. Och jag lovar du är inte i närheten av din fulla potential om du är inte stöter på någon motgång under vägen till dina drömmar. När du tar dig förbi hinder och lyckas även om det har varit svin tufft så kommer den positiva tillfredställelse av att ha uppnått målet vara betydligt större än den negativa omständigheten eller känslan du kände på vägen dit.

    • Definiera ditt mål
    • Skaffa ett tydligt varför – varför ska du uppnå målet?
    • Skapa en plan för hur du ska uppnå målet genom att sätta delmål
    • Visualisera och affirmera
    • Fira framgångar
    • Utöva din disciplin och skapa vanor

Smärta är temporärt, det kanske varar en minut, en timme eller kanske ett år. Men tillslut så kommer smärtan försvinna. Är det du som slutar så kommer smärtan vara för alltid.

Slutligen vill jag be er att fundera på hur ni kan använda dessa enkla steg till motivation? Hör gärna av er till oss för att berätta hur det har gynnat er och se till att även läsa nästa inlägg som handlar om att sätta mål. Klicka på knappen här nedanför.

Läs nästa inlägg – hur man sätter mål